„Szczęśliwe bezpieczne dzieciństwo – rozwijanie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych”
Program dopuszczony do realizacji w grupie dzieci pięcioletnich i sześcioletnich w Przedszkolu nr 26 w Tychach Autorki programu mgr Danuta Balicka mgr Zofia Martyniuk
1. Motywacja podjętych działań.
Wychowanie dzieci w dzisiejszym społeczeństwie jest trudne, skomplikowane, wymagające pełnej stresującej odpowiedzialności. Nauczyciele są głęboko zaangażowani w trosce o ogólne dobro dzieci. Jest wiele wyzwań dotyczących dzieci, a zagrożenia są jednym z nich, są faktem w społeczeństwie. Szczęśliwie, zagrożeniom dziecka można zapobiegać, ale ważne jest podjęcie działań przez rodziców i nauczycieli, aby chronić dziecko. Ochrona dziecka przed zagrożeniami może być zrealizowana poprzez wyrobienie poczucia bezpieczeństwa już od wczesnego dzieciństwa. Dziecko jest bezradne – niczego nie zna, na nic nie może wpływać, wszystko zależy od otoczenia. Te doświadczenia wytwarzają w dziecku potrzebę zależności, oczekiwania na pomoc. W odpowiedzi na te oczekiwania zaproponowałyśmy szereg propozycji w formie różnorodnych zabaw i zajęć, poprzez które będziemy informować o zagrożeniach, rozwijać umiejętności podejmowania decyzji w tym zakresie, a także umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzieciom potrzebne są umiejętności trafnego rozumienia sytuacji, porozumiewania się, współpracy, umiejętności rozładowywania przeżywanych napięć emocjonalnych. U podstaw tych umiejętności leży pozytywny obraz samego siebie, wiara we własne siły i wszelkie kroki w tym kierunku mają ważne, choć pośrednie działania zapobiegawcze.
2.Cele edukacyjne:
Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa: - rozwijanie umiejętności odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej, - rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu, - poznawanie i wyrażanie uczuć, - dostrzeganie sytuacji problemowych i umiejętności ich rozwiązywania.
3.Cele szczegółowe
Dla osiągnięcia celu konieczne jest systematyczne i etapowe realizowanie poszczególnych zagadnień oraz celów: - dziecko jest członkiem zintegrowanej grupy, - dziecko przestrzega ustalonych zasad, - dziecko zna swoją wartość, - dziecko rozpoznaje i nazywa uczucia, - dziecko wie do kogo może się zwrócić o pomoc, - dziecko wie, że zachowanie i wygląd ludzi może być mylący. - dziecko wie jakich miejsc należy unikać, - dziecko rozpoznaje potencjalnie niebezpieczne sytuacje, - dziecko rozpoznaje zdrowe i szkodliwe produkty, - dziecko potrafi odmawiać, - dziecko potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę.
4. Zasady postępowania i metodyka.
Proponowane zagadnienia mogą być realizowane w dwóch wariantach, w zależności od tematyki: - podczas zabawy dydaktycznej lub tematycznej, - podczas zajęcia zorganizowanego. Proponowane metody pracy: - odgrywanie scenek, - teatrzyki kukiełkowe, - wywiady, - opowiadania, - techniki plastyczne, - burza mózgów.
5.Materiał nauczania.
Aby dobrze czuć się w przedszkolu. a) Integracja grupy. - utrwalenie imion kolegów, - zabawy integracyjne, - zabawy ułatwiające kontakty miedzy dziewczynkami i chłopcami, - rozbudzanie zainteresowania wszystkimi dziećmi w grupie, - pogłębianie kontaktów między dziećmi. b) Nasze zasady. - wspólne ustalenie zasad, praw i obowiązków, - utrwalanie właściwych zachowań, - uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania sytuacji konfliktowych, - uświadomienie dzieciom mechanizmu i przebiegu konfliktów oraz sposobów ich rozwiązywania. Jestem małym człowiekiem. b) Znam swoją wartość. - wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości, - zapoznanie z Konwencją Praw Dziecka, - wzmacnianie poczucia więzi rodzinnej, b) Rozpoznaję uczucia i potrafię je nazwać. - rozpoznawanie uczuć - ujawnianie uczuć przeżywanych w różnych sytuacjach, - ilustrowanie własnego nastroju, - rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze wstydem. Komu mogę zaufać. a) Do kogo się zwrócę o pomoc. - rozpoznawanie osób do których można się zwrócić, gdy się zgubię, - uświadomienie które osoby są dzieciom bliskie i na kogo mogą liczyć, - rozpoznawanie osób którym można zaufać, - poznanie numerów alarmowych. b) Wygląd to nie wszystko. - uświadomienie, że wygląd ludzi może być mylący, - przestrzeganie zasady nie oddalania się z obcymi bez zgody rodziców, - uświadomienia, że osoba miła, sympatycznie wyglądająca nie zawsze musi mieć wobec nich dobre zamiary. Rozpoznaję niebezpieczne miejsca i potencjalnie niebezpieczne sytuacje. a) Unikamy miejsc niebezpiecznych. - przestrzeganie zakazu zabawy w miejscach niedozwolonych, - przewidywanie skutków nieprzemyślanych zabaw, - rozpoznawanie miejsc niebezpiecznych. b) Unikamy potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. - samodzielne rozpoznawanie sytuacji potencjalnie niebezpiecznych, - zapoznanie dzieci z podstępami do jakich mogą się uciec ludzie, którzy mają wobec nich złe zamiary, - omówienie właściwych i skutecznych reakcji w sytuacji zagrożenia, - reagowanie na dotykanie ich ciała, nie tylko przez obcych, - ustalenie „granic” własnego ciała. Skąd ta choroba? c) Co jest zdrowe a co mi szkodzi. - rozpoznawanie produktów jadalnych, jadalnych ale szkodliwych, nie jadalnych, - wyjaśnienie, że niektóre produkty stają się szkodliwe, kiedy się je wykorzysta w nieodpowiedni sposób, - zapoznanie ze skutkami palenia tytoniu, picia alkoholu, przedawkowania leków i zażywania narkotyków, - wyjaśnienie istoty nałogu. d) Potrafię mówić „nie”. - rozwijanie umiejętności odmawiania, - uświadomienie dzieciom, że mają prawo mówić nie, - przewidywanie skutków zażywania proponowanych nieznanych substancji, - wytyczenie postanowień dotyczących profilaktyki uzależnień. Wiem jak się zachować – quiz rodziny. Ostatnim etapem jest zorganizowanie quizu który dzieci rozwiązuja wspólnie z rodzicami.
Bibliografia: 1. "Agresja u dzieci" J. Grochulska 2. "Przemoc w rodzinie" J. Pospiszyl 3. "O przemocy domowej" J. Mellibruda, R. Durda, H. Sasal 4. "Zagadnienie pro rodzinnej edukacji seksualnej i profilaktyki" pod red. J. Rzepki 5. "Zanim spróbujesz" pod red. A. Pacewicz 6. "Grupa bawi się i pracuje" pod red. O. Tokarczuk 7. "Naucz się mówić nie" K. Baranowicz 8. "Przemoc" J. Lewis Herman 9. "Co dzień mądrzejsze" D. Chapman Weston, M. S. Weston Opracowała mgr Danuta Balicka |